Тема: ОСОБЛИВОСТІ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ВИМОГИ ДО ОСОБИСТОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ.
Курс:
1
Спеціальність: «Дошкільна
освіта »
Навчальна дисципліна «Вступ до фаху»
Кількість годин –4
Тип
заняття: проблемно-ілюстративна лекція
МЕТА: розширити
уявлення студентів про роль вихователя у формуванні особистості дитини дошкільного віку,
характеристику професійних функцій вихователя.. Визначити психолого-педагогічні
вимоги до особистості вихователя. Розвинути
вміння висловлювати власні думки. Виховувати зацікавленість до предмету.
МЕТОДИЧНЕ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ:
1. Поніманська Т. І. Підготовка педагогічних кадрів для
системи дошкільної освіти / Т. І. Поніманська. Дошкільна педагогіка. -К., 2004.-С 129-136.
2. Станкин
М. И. Профессиональные
способности педагога: Акмео-логия воспитания и обучения. Академия пед. и соц. наук / М. И.
Станкин. - С. : Флинта, 1998.
3. Бєлєнька
Г. В. Вихователь дітей дошкільного віку : становлення фахівця в умовах навчання : монографія / Г. В. Бєлєнька. - К. : Світич, 2006.-C. 148.
4 .Гончаренко А. Особистісно
орієнтована модель освіти: підготовка педагога / А. Гончаренко // Дошкільне
виховання. - 2008. -№1.-С. 11-13.
Мультимедійна презентація
ОСНОВНІ
ЕТАПИ ЗАНЯТТЯ:
1 етап – організація
студентського колективу. Визначення мети, завдань
предмету. Визначення регламенту роботи.
2 етап – проблемно-ілюстративна
лекція (додається):
ПЛАН:
1. Роль вихователя у
формуванні особистості дошкільника.
2. Характеристика
професійних функцій вихователя.
3. Психолого-педагогічні
вимоги до особистості сучасного вихователя.
3 етап
- заключний. Підведення підсумків.
Домашнє
завдання: виконати самостійну роботу.
Базові поняття: вихователь дітей
дошкільного віку, педагогічні цінності сучасного вихователя, функції
вихователя, особистісні якості вихователя, вимоги до вихователя, професійна компетентність
вихователя, професійна компетенція.
1. Роль вихователя у
формуванні особистості дошкільника
Сучасне соціально-економічне та
політичне життя нашої країни породжує проблеми не тільки економічного та
політичного характеру, але й соціального. Одне з них - питання виховання і навчання
дітей у сучасних умовах, які постійно змінюються. Важко не погодитися з думкою
багатьох науковців та практиків, що сучасним дітям потрібні сучасні педагоги,
педагоги-новатори, здатні вносити у власну діяльність прогресивні ідеї,
запроваджувати нововведення, винаходити щось корисне, нестандартне, генерувати
нове.
Як показують дослідження,
працівники сфери людина - людина (а до них
належать учителі, вихователі, психологи, медичні працівники, управлінці, юристи
тощо) на початку XXI століття відчувають
дефіцит професійних знань, накопичених у галузі наукової й практичної
психології, що призводить до зниження практичної ефективності традиційних
способів розв'язання суспільно важливих завдань.
Нинішній стан розвитку й
реформування системи освіти характеризується орієнтованістю на кожну
особистість, розкриття її задатків і можливостей, спрямованістю на захист
інтересів дитини, уникнення усередненості та рецептурності в навчанні. Вагомого
значення це набуває на першому етапі соціального становлення особистості, у
період здобуття дітьми суспільної дошкільної освіти.
У Базовому компоненті дошкільної
освіти чітко визначено її мету - «сформувати базис особистісної культури дитини
через відкриття їй світу в його цілісності та різноманітності як сукупність
чотирьох сфер життєдіяльності - Природи, Культури, Людей, Самої себе.
Зміст сучасної дошкільної освіти
спрямований на збереження дитячої субкультури, зорієнтований на цінності та
інтереси дитини, урахування її вікових можливостей. Головне завдання дошкільної
освіти на сучасному рівні розвитку цивілізації полягає не в засвоєнні дитиною
системи галузевих знань, а розкритті перед нею науки життя в доступній формі:
формуванні практичних і життєво необхідних умінь, навичок орієнтуватися в
нових умовах життя, знаходити своє місце серед інших, відчувати межу припустимої
поведінки, ініціювати доброчинність тощо. З цих позицій сучасний дошкільний
заклад покликаний виконувати соціальну, оздоровчу, освітню,
культурно-розважальну, просвітницьку функції. Вихователь же дошкільного закладу
має реалізувати у своїй професійній діяльності такі напрями: психологічний,
педагогічний, організаційний, методичний, дидактичний, управління та
контролю, підготовки і підвищення кваліфікації.
Вихователь у групі - найголовніша людина для маленької дитини. Вона повністю
довіряє вихователю. І це не дивно, оскільки все життя малюка в дошкільному
закладі залежить від Головного Дорослого. Саме він вирішує, коли можна грати,
коли піти на прогулянку, помалювати, побігати, а коли можна з усіма дітьми
спокійно посидіти і послухати казку, розповідь, оповідання. Він влаштовує
цікаві ігри, конкурси, вистави, читає книжки. Саме він є суддею у розв'язанні
дитячих конфліктів, уводить правила; він усе знає і може допомогти,
підтримати, похвалити, а може не помітити, насварити чи відштовхнути.
Усім дітям з перших днів
перебування в дошкільному закладі потрібна радісна атмосфера. Творцем і
водночас берегинею такої комфортної атмосфери в групі і в усьому дошкільному
закладі має стати вихователька. Повноцінне
дитинство - це своя особиста територія,
місце, обладнане з любов'ю, розумінням віку, душі й прагнень кожного малюка. У
подібних умовах під керівництвом дорослих, насамперед вихователів, дитина стає
дизайнером цього простору. Відчуття власної щасливої території допомагає дітям
рости самостійними, веселими, самодостатніми. Тільки, спокійна, продумана
повсякчасна робота вихователя з дитиною розвине всі найкращі паростки,
закладені природою, і зробить її щасливою. Важливо організувати процес
виховання так, щоб потім він перетворився на процес саморозвитку і
самовиховання, який супроводжуватиме все життя дитини, стане невід'ємною
частиною постійного самовдосконалення.
На думку О. Кононко, сучасний
вихователь - це передовсім педагог-новатор, який відчуває нові життєві
тенденції, тримає руку на пульсі часу, добре орієнтується у пріоритетах
сучасності, спрямований на майбутнє, творчо ставиться до своєї професійної
діяльності. Саме такий вихователь «...дивиться на освіту як на процес
розширення можливостей компетентного вибору дитиною змісту, місця, тривалості,
партнерів, матеріалів для своїх занять; створення умов для її саморозвитку,
прояву сутнісних сил; пошук педагогічних технологій побудови розвивального
способу життя дошкільника; формування в нього основ особистісної культури; створення
виховного середовища».
Отже,
основними педагогічними цінностями сучасного вихователя дошкільного
навчального закладу мають стати:
- людські: дитина як головна педагогічна цінність і педагог, здатний
до її розвитку, співпраці з нею, соціального захисту її особи, допомоги і
підтримки її індивідуальності, творчого потенціалу;
- духовні: сукупний педагогічний
досвід людства, відображений у педагогічних теоріях і способах педагогічного
мислення, спрямований на формування особистості дитини;
- практичні: способи практичної
педагогічної діяльності, перевірені практикою освітньо-виховної системи,
педагогічні технології;
- особистісні педагогічні
здібності, індивідуальні особливості особи педагога як суб'єкта педагогічної культури,
педагогічного процесу і власної життєтворчості, які сприяють створенню
особистісно-гуманної взаємодії.
Ціннісні основи педагогічної
діяльності вихователя дошкільного навчального закладу є базою, на якій
розвивається інтелект, раціональне осмислення навколишньої дійсності,
педагогічна спрямованість, будується педагогічна технологія.
2. Характеристика
професійних функцій вихователя
У політичній, економічній,
соціально-педагогічній ситуації оновлення держави і суспільства стала
очевидною необхідність розвитку системи дошкільної освіти в цілому і кожного
дошкільного навчального закладу зокрема.
У сучасних умовах
конкурентоспроможним ресурсом діяльності вихователя є не стільки спеціальні
знання, володіння інформацією, освоєні ним технології навчання і виховання, скільки
Загальна і професійно-педагогічна культура, що забезпечує особистісний
розвиток, вихід за межі нормативної діяльності, здатність створювати і
передавати вихованцям цінності суспільства. Вихователь дошкільного навчального
закладу повинен бути гуманістично орієнтованим на розвиток особистості дитини
різними засобами. Необхідними якостями вихователя, який працює з
дошкільниками, повинні бути: урівноваженість, висока мобільність нервової
системи; емоційна стійкість (переважно позитивних емоцій - радощі, задоволення
і ін.); достатній рівень інтелектуального розвитку за
сенсорно-перцептивно-мнемологічними показниками (тобто за показниками
сприйняття, пам'яті, мислення) і за характеристиками уваги; високий рівень
уяви, уявлення, фантазування.
Сьогодні потрібен не просто
вихователь, а педагог-дослідник, педагог-психолог,
педагог-технолог, педагог-новатор. Ці якості фахівця після закінчення вищого навчального
педагогічного закладу можуть розвиватися тільки в умовах творчого, проблемного
і технологічно організованого освітнього процесу в дошкільному закладі,
причому за умови, якщо педагог активно займається науково-методичною,
пошуковою, дослідно-експериментальною, інноваційною роботою, вчиться шукати
свій педагогічний інструмент, працює над створенням власного педагогічного
іміджу.
Сучасний вихователь разом із
традиційними функціями - збереження здоров'я,
виховною - має виконувати нові: дослідницьку,
діагностично-прогностичну, координувальну, розвивальну та ш. Вони вимагають від
вихователів оволодіння основами інноваційної, проектувальної, комунікативної,
рефлексивної, управлінської діяльності.
Отже, сучасний вихователь
дошкільного навчального закладу покликаний виконувати такі професійні функції:
оздоровчо-профілактичну, освітню, виховну, розвивальну, нормативну, просвітницьку,
комунікативну, інформаційну, координувальну, функцію рефлексії,
діагностико-прогностичну, планувальну, контролюючу, самовдосконалення.
Оздоровчо-профілактична функція орієнтує педагогів і вихователів
на збереження життя і здоров'я дітей в умовах дошкільного закладу, поліпшення
його доступними засобами, профілактику захворюваності.
Освітня функція спрямована на свідоме
оволодіння вихователями дошкільних навчальних закладів дидактичною теорією,
системою професійних знань, умінь, навичок, соціальним досвідом на користь
дитини і суспільства. Ця функція спрямована також на задоволення інформаційних
знань, оскільки сьогодні дошкільні заклади іменуються освітніми. Теоретичні і
практичні аспекти реалізації освітньої функції забезпечують оволодіння
змістовними й організаційно-методичними основами з виховання та навчання дітей
у дошкільних навчальних закладах.
Виховна функція вихователя ДНЗ (дитячих
навчальних закладів) відображає галузь виховної діяльності. Педагог на основі психолого-педагогічних
і спеціальних знань виховує в собі переконання, мотиви, цінності, норми
поведінки відносно свого оточення (людей і природи). Ця функція пов'язана з
розвитком духовності особи, спрямована не тільки на педагога, але й на дитину.
Адже саме виховна функція є основою для засвоєння вихованцями морально-етичних
норм взаємодії з навколишнім світом.
Розвивальна функція полягає в тому, що
вдосконалення й активізація дидактичних знань і умінь вихователів відбувається
одночасно з розвитком професійного мислення, пам'яті і мови, педагогічних
здібностей, які дозволяють використовувати і застосовувати ефективніший і
творчий підхід у створенні умов для максимально гармонійного розвитку дітей,
організації освітньо-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі.
Нормативна функція вихователя ДНЗ полягає в
регулюванні системи діяльності педагога. Знання норм педагогічної діяльності
додає вихователеві впевненості в правильності своїх дій. Педагогічні норми,
виконуючи функцію цінностей, допомагають вихователеві ДНЗ вибрати найбільш
оптимальні способи діяльності, утвердити ідеали і професійні пріоритети. Норми
педагогічної діяльності спрямовані на розв'язання протиріч, що виникають у
процесі взаємодії вихователя з дітьми, колегами, батьками й адміністрацією, на
забезпечення їх співпраці і досягнення спільних дій з виховання дітей
дошкільного віку. Ця функція реалізується в тісному взаємозв'язку з
просвітницькою.
Просвітницька функція вихователя полягає в
забезпеченні ' єдності впливу всіх соціальних інститутів на особистість дошкільника.
Комунікативна функція забезпечує основи
взаємодії дитини з навколишнім світом та засвоєння суспільного досвіду людства.
Виконуючи її, вихователь повинен володіти прийомами комунікативної взаємодії з
дітьми різного віку і різними психолого-педагогічними особливостями розвитку.
Найважливішими ознаками педагогічної комунікабельності вихователя дошкільного
закладу є:
1) потреба в спілкуванні з дітьми;
2) позитивна емоційна тональність
спілкування;
3) домінуюче переживання відчуття
задоволення від спілкування і організованого виховно-освітнього процесу;
4) розуміння дітей, здатність
установлювати індивідуальні і групові контакти;
5) уміння конструктивно розв'язувати
міжособистісні протиріччя; гуманізм і демократизм спілкування;
6) естетика Спілкування.
Реалізація комунікативної функції
вимагає переходу від авторитарної позиції вихователя і субординованої позиції
дитини до особистісної, рівноправної співпраці і співтворчості.
Інформаційна функція пов'язана з усіма її
функціональними компонентами. Педагог повинен володіти системою сучасних
психолого-педагогічних знань, знанням історії їх розвитку, методологією
наукового пізнання тощо. Вихователь ДНЗ повинен орієнтуватися в різноманітній
психолого-педагогічній і методичній інформації, уміти користуватися різними
носіями інформації, володіти засобами інформаційних технологій; уміти працювати
з інформацією за допомогою цих засобів для задоволення особистих і суспільних
потреб.
Функція рефлексії. Згідно з гуманітарно-культурологічною
орієнтацією в тлумаченні рефлексії, вона трактується як переосмислення і
перебудова суб'єктом змісту свого досвіду, який відображає
проблемно-конфліктні ситуації і породжує дієве становлення його як цілісного
«Я» до власної поведінки і спілкування, до здійснюваної діяльності.
Рефлексія пов'язана не тільки з
розумінням вихователем власної педагогічної діяльності, але також з
оцінюванням особистісних якостей, емоційних реакцій і когнітивних здібностей
того, хто «рефлектує» іншими вихователями, керівником, педагогами. Ефективність
реалізації цієї функції тісно пов'язана з наявністю у вихователя таких
якостей, як критичне мислення, прагнення до аналізу, обґрунтованості своєї
позиції, готовності до адекватного сприйняття інформації.
Педагогічна рефлексія - це
самоаналіз здійсненої діяльності, оцінка отриманих результатів. Вихователь
повинен уміти розмірковувати над причинами успіхів і невдач, помилок і
труднощів у освітньо-виховному процесі, щоб внести зміни до подальшої діяльності,
досягти кращих результатів.
Діагностико-прогностична функція.
Вихователь
дошкільного закладу, здійснюючи освітньо-виховний процес, повинен уміти на
високому рівні, комплексно і творчо розв'язувати складні професійні завдання, а
саме: вибудовувати діагностичні цілі, прогнозувати результати діагностичної
діяльності, добирати (розробляти) діагностичний інструментарій; спільно з
іншими педагогами (психологами, музичним працівником, логопедом) здійснювати
грамотне психолого-педагогічне діагностування, здійснювати аналіз та
інтерпретацію діагностичних даних, проектувати і реалізовувати
освітньо-виховний процес на основі системної діагностики. Ця функція
забезпечує можливість прогнозування педагогічного процесу в цілому та розвитку
особистості кожної дитини в ДНЗ.
Планувальна функція допомагає вихователеві
загальний прогноз трансформувати до рівня конкретного плану навчально-виховної
роботи з дітьми певної вікової групи.
Завдяки контролюючій функції відбувається
перевірка якості та ефективності здійснюваної вихователем роботи.
Координувальна функція професійно-педагогічної
культури полягає у варіативності змісту навчального процесу, доборі педагогічних
технологій. Ця функція вихователя ДНЗ є основою вдосконалення його подальшої
професійної діяльності. З реалізацією координувальної функції пов'язана
освітня функція.
Самовдосконалення є гарантом постійного
професійного зростання вихователя, а отже, і безперервної оптимізації
навчально-виховної роботи в ДНЗ відповідно до мінливих вимог часу.
Усі функції вихователь здійснює в
комплексі в процесі професійної діяльності.
3. Психолого-педагогічні
вимоги до особистості сучасного вихователя
Сучасні вимоги до особистості
вихователя дітей дошкільного віку, його професійної компетентності ґрунтуються
на засадах Конституції України, Національної доктрини розвитку освіти, законів
України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про вищу освіту» , Базового компонента дошкільної освіти та інших державних
нормативних документів.
У психолого-педагогічній
літературі поняття «професійна компетентність»
розглядається як професійна підготовленість і здатність суб'єкта праці до
виконання завдань і обов'язків повсякденної діяльності. Вона є мірою і основним критерієм визначення її
відповідності вимогам праці.
Г.В. Бєлєнька вважає, що
професійна компетентність вихователя - це інтегроване поняття,
що охоплює: світоглядні позиції особистості, глибоку обізнаність і практичні
вміння в обраній галузі діяльності, розвинені професійно значущі якості,
побудований на цьому фундаменті авторитет. При цьому дослідниця застерігає:
«Не можна розглядати професійну компетентність педагога-дошкільника лише як
когнітивний компонент педагогічного професіоналізму та основу культури
професійного мислення, свідомості й самосвідомості. Професійна компетентність
педагога -вихователя дітей дошкільного віку
- поняття значно ширше».
Наявність професійної
педагогічної компетентності дозволяє особистості виконувати відповідну
діяльність у сферах власної професійної компетенції.
За визначенням А. Хуторського, компетенція - це
«сукупність взаємопов'язаних якостей особистості (знань, умінь, способів діяльності),
що задаються відносно певного кола предметів і процесів і є необхідними для
того, щоб якісно продуктивно діяти». Як вважає A.M. Богуш, компетенція - це
комплексна характеристика особистості, яка охоплює результати її попереднього
психічного розвитку: знання, навички та вміння, а також креативність,
ініціативність, самостійність, самооцінку, самоконтроль. Отже, компетенція -
це об'єктивно-ідеальна категорія, що може використовуватися для характеристики будь-якої сфери діяльності людини, окреслювати її
повноваження, права та обов'язки.
Г.В. Бєлєнька розрізняє такі сфери компетенції
сучасного вихователя дітей дошкільного віку: оздоровчо-профілактичну,
діагностико-прогностичну, навчально-розвивальну, методичну, виховну,
комунікативну, організаційно-педагогічну, контрольну, просвітницьку,
самовдосконалення. Причому кожна з них потребує від педагога, крім
професійних знань та умінь, ще й наявності позитивних світоглядних настанов і
розвитку певних особистісних професійно значущих рис характеру.
Людина, яка взялася за важку і
досить відповідальну справу виховання дошкільника, має бути порядною, чесною,
доброю; спокійного норову, приємної зовнішності, високих моральних устоїв;
любити дітей; терпимою і тактовною; всебічно освіченою, мати глибокі знання про
напрями виховання і навчання; уміти навчати цікаво, доступно, сприяючи
творчому розвитку дитини; уміти знайти спільну мову з дітьми, знати психологію
і фізіологію дітей дошкільного віку.
Видатний український педагог,
науковець XX століття С.Ф. Русова так
писала про вихователя дітей дошкільного віку: «...Особа садівниці є головним
фактором у садку, - вона дає йому прогресивний рух.
Вона мусить бути веселою, приємною в поводженні з усіма: і дітьми, і
дорослими, - повинна мати чистий, гарний одяг,
приємний голос».
Педагог-новатор Ш.О. Амонашвілі до
важливих особистісних якостей педагога відносить любов до дітей, доброту,
емпатійність, оптимізм, які є складовими педагогічної майстерності: «...Ми (педагоги)
повинні бути людьми доброї душі і любити дітей такими, які вони є... Доброта і
любов до дітей повинні бути не тільки станом, який переживається внутрішньо,
але й головним мотивом, стимулом нашої педагогічної діяльності, спілкування з
дитиною».
Професор Т.І. Поніманська виділяє
такі основні особистісні якості, необхідні в професійній діяльності сучасного
вихователя дошкільного навчального закладу: здатність до рефлексії і контролю
результатів педагогічної діяльності, співробітництва з дитиною на засадах
гуманізації, розвитку її особистості; здатність до емоційної і моральної
підтримки дитини; прагнення до емоційної близькості у спілкуванні з нею,
спрямування на психологічний комфорт і своєчасний розвиток особистості;
бажання поповнювати знання, займатися самонавчанням і самовихованням для
вдосконалення своєї педагогічної майстерності, здатність виявляти і
враховувати у вихованні інтереси дітей та їхнє право на повагу.
Поряд з високими моральними
якостями, глибокими знаннями методики навчально-виховної роботи і
психологічних особливостей дітей дошкільного віку вихователь повинен мати
комплекс професійно важливих психологічних якостей, які визначають його
педагогічну майстерність. Ці вимоги диктує специфіка професії вихователя й
об'єкта його діяльності - особистості дошкільника. Сучасний вчений В.І. Войтко
вважає, що особисті якості педагога (учителя, вихователя) - це благодатний
ґрунт, на якому виростає його психологічна культура - «система антропологічних,
психологічних, педагогічних знань, умінь і навичок...».
Вони є специфічними і властивими
лише педагогові і нікому іншому. До основних особистісних якостей педагога
вчений відносить:
1) здатність усе життя вчитися,
самовдосконалюватися;
2) постійну орієнтацію на виховну
діяльність;
3) привабливий зовнішній вигляд;
4) володіння майстерністю
«емоційного зараження» та психологічного магнетизування;
5) порядність, скромність, гордість,
чесність, принциповість, дбайливість, повагу, гідність, благородство тощо;
6) здатність до творчості.
Педагогічна діяльність висуває
високі вимоги до емоційної сфери вихователя. Дітям дошкільного віку особливо
необхідно, щоб у їх вихователя будь-яке почуття (радості, подиву, незадоволення
та інше) проявлялося дуже яскраво. Висока експресивність, емоційна виразність
вихователя викликають відповідні почуття дитини, сприяють народженню
співпереживання. З вихователем, який не вміє виявляти свої почуття, дитині
сумно, нецікаво. З іншого боку, вихователь має бути емоційно стійкою
особистістю, стримувати спалахи роздратованості і гніву. Постійні нотації педагога
дають негативний ефект: діти звикають до них, перестають на них реагувати,
часто намагаються дошкулити вихователю, спеціально здійснюючи «недозволені»
вчинки.
Справедливість, принциповість,
доброзичливість, чуйність, терпимість, уміння розуміти вчинки дітей та
передбачати їх
поведінку, здатність стримувати
роздратування та ін. - фундамент для досить
складного психологічного утворення, необхідного кожному педагогу, зокрема
вихователю дошкільного закладу. Це утворення називають педагогічним тактом. Педагогічний
такт потрібен вихователю для успішного виконання виховних і освітніх функцій,
досягнення повного взаєморозуміння з батьками вихованців і колегами.
Педагогічна діяльність не може
здійснюватися без високого рівня розвитку в педагога комунікативних та
організаторських нахилів. Адже виконання будь-якого педагогічного завдання вимагає
активного спілкування вихователя з дітьми, уміння їх організувати.
Високі вимоги ставить педагогічна
діяльність і до мови вихователя. Є. А. Аркін писав: «Мовлення вихователя
повинне бути ясним, точним, зрозумілим і виразним. Розвиток мови в дитини
вимагає від вихователя невпинної роботи над культурою власного мовлення»1.
Особливого значення вчений
надавав культурі голосу вихователя. «Справа не тільки в тому, що при хорошій
культурі голосу вихователя дитина отримує чудові зразки для наслідування, але й
у тому, що голос, його чіткість, тембр, виразність, вольова напруга впливають
на всю нервово-психічну діяльність дитини, з якою нерозривно пов'язана
діяльність голосового апарату»2. У дошкільному дитинстві у
спілкуванні дорослих з дитиною, її вихованні значну роль відіграють словесні
методи і прийоми (пояснення, розповіді, указівки, інструкції тощо). Тому
вихователь повинен уміти логічно, грамотно, чітко формулювати свої думки в
доступній для дітей цього віку формі. Особливе значення має емоційне
забарвлення мови вихователя, її виразність. Ці якості мовлення педагогові
потрібно формувати. Ще С.Ф. Русова зауважувала: «Мову необхідно всякими
засобами розвивати, робити ясною, чепурною, щирою, бо вона - творче знаряддя, за допомогою якого виховується думка,
серце, слово правди і краси»3. Отже, такі вимоги до мови вихователя
пояснюються не лише тим, що вона є формою вираження його думок, а й тим, що
вона - еталон, взірець для наслідування,
важливий фактор розвитку мови дошкільників. Сучасний науковець, професор A.M. Богуш переконана:
« У кожного педагога має бути свій мовний етикет і мовний стиль, який
визначається не тільки правильною вимовою, а й бездоганним володінням
позамовними засобами (мімікою, жестами, темпом мовлення тощо). Вихователь
повинен бути мовлянином, носієм живого українського слова »1.
Специфічні вимоги ставляться до
уваги вихователя дошкільного навчального закладу. Він повинен уміти в
потрібний момент зосередитися на об'єкті або процесі діяльності. Стійка і
глибока концентрація уваги допомагає вихователю виконувати ту чи іншу роботу
якісно і в коротші терміни. Під час проведення навчальних занять, рухливих
ігор, інших заходів навчального та виховного характеру вихователь мусить
швидко й легко переключати свою увагу з одного об'єкта, виду діяльності чи
форми роботи на інші. З'ясовано, що у вихователів, які здатні часто, легко і
швидко переключати свою увагу, значно чіткіше, організованіше, жвавіше та
цікавіше проходять рухливі ігри та інші види динамічних робіт, ніж у
вихователів, які не мають такої здатності. У процесі виконання навчальних та
виховних функцій вихователь часто спрямовує свою увагу не на один, а одночасно
на кілька об'єктів, видів діяльності.
На успішність роботи вихователя
дошкільного навчального закладу впливають і особливості його пам'яті. Він
повинен мати добре розвинуте довільне запам'ятовування, щоб запам'ятати велику
кількість казок, оповідань, загадок, пісень, різноманітну інформацію про явища
природи, життя тваринного світу, звичаї різних народів нашої та інших країн.
Пам'ять вихователя має бути оперативною, щоб швидко і своєчасно актуалізувати
потрібні знання. У роботі з дошкільнятами допомагає і добре розвинута
короткочасна наочно-образна пам'ять вихователя. Динамічний характер занять,
ігор з вихованцями часто ставить його перед необхідністю швидко запам'ятати
будь-яку наочно-образну інформацію при короткочасному її сприйманні і відразу
ж відтворити її, продемонструвати дітям.
Слід зупинитися ще на одній
важливій рисі професійного портрету сучасного вихователя - це його комп'ютерна компетентність і культура. Із
засобами інформаційно-комунікаційних технологій сучасний малюк ознайомлюється
дуже рано, ще на етапі дошкільного дитинства. Цей процес найчастіше
відбувається стихійно, некеровано, неконтрольовано, завдаючи іноді більше
шкоди, ніж користі. Щоб старший дошкільник міг вільно користуватися комп'ютером
як засобом різноманітної пізнавальної діяльності, він має набути елементарної
комп'ютерної грамотності. На цьому наголошується і в Базовому компоненті
дошкільної освіти, і в новій освітній програмі розвитку дитини дошкільного
віку «Я у Світі». Тільки вихователь, який володіє комп'ютерною компетентністю
й культурою, спроможний грамотно організувати спілкування дошкільників з
комп'ютером в умовах дошкільного закладу і допомогти батькам вихованців
правильно організувати цей процес удома.
Успіх педагогічної діяльності
значною мірою забезпечує професіоналізм вихователя - високу професійну кваліфікацію і компетентність,
володіння ефективними професійними вміннями і навичками, способами успішного
розв'язання професійних завдань. Основними його рисами є:
1) педагогічна ерудиція - обсяг необхідних
знань, які вихователь застосовує у своїй діяльності для розв'язання
педагогічних завдань;
2) педагогічне мислення - практичність,
конкретність, оперативність мислення, його логічність, системність гнучкість,
оригінальність та креативність, здатність бачити процеси та явища в динаміці
й розвитку;
3) педагогічна інтуїція - швидке прийняття
рішення педагогом з передбаченням подальшого розвитку ситуації без повного її
аналізу;
4) уміння організувати педагогічне спілкування -
зробити його оптимально комфортним, сприяти розкриттю індивідуальності дитини,
уміння викликати повагу, довіру в дітей, бути авторитетом у їхніх очах.
Професіоналізм вихователя дітей дошкільного віку полягає передусім у глибокому
усвідомленні значення періоду дитинства в житті людини та його самобутності,
неповторності. Вищою формою професіоналізму вихователя є педагогічна
майстерність. Проте шлях оволодіння педагогічною майстерністю, творчістю
тривалий і складний.
Вихователь як фахівець із вищою
освітою повинен мати високу культуру, бути представником передової частини
суспільства - еліти. Висока культура поведінки
разом із високим рівнем розвитку інтелекту, тобто освіченістю, визначається як
інтелігентність.
Як бачимо, педагогічна діяльність
ставить високі вимоги до комплексу психологічних якостей вихователя дошкільного
навчального закладу. Урахування цих вимог у процесі професійної підготовки
майбутніх педагогів ДНЗ відіграє важливу роль в укомплектуванні дошкільних
закладів морально вихованими, освіченими працівниками, професійно здатними за
своїми психологічними якостями до діяльності вихователя.
Завдання для перевірки
1. На засадах яких державних освітніх
документів ґрунтуються вимоги до сучасного вихователя дітей дошкільного віку?
2. Назвіть основні педагогічні
цінності сучасного вихователя.
3. Які особистісні моральні якості
потрібні вихователеві для роботи з дітьми?
4. Які вимоги висуваються до
розвитку психічних пізнавальних процесів вихователя?
5. Що таке професійна компетентність
вихователя дітей дошкільного віку?
6. Назвіть сфери компетенції
вихователя дошкільного закладу.
7. Які функції має виконувати
сучасний вихователь?
8. Змоделюйте професійний портрет
сучасного вихователя ДНЗ.
(відповіді у коментаріях)
Комментариев нет:
Отправить комментарий